onsdag 8 maj 2013

Makt, integritet, tolerans och andra fina ord: del 1

Igår var jag och mina kollegor i Partille på en föreläsning med filosofilektorn Håkan Thorsén på temat "makt". Vi har haft studiecirklar på temat tidigare och som jag förstått det är tanken att vi ska reflektera kring förhållningssättet till våra brukare, kollegor och andra människor vi möter i arbetet. Jag fick dock en hel del inspiration till att tänka nya tankar om djurrätt och veganism genom den här föreläsningen.

Jag tänkte att jag skulle förklara de här två begreppen och hur jag uppfattar dem senare, om intresset finns. I det här sammanhanget nöjer jag mig med att säga att veganism handlar om mig och om att ha en livsstil som gör mig till en avvikare i samhället, precis som att ha en religion, en speciell musik- och klädsmak eller en sexuell identitet som är i minoritet. Djurrätt handlar inte om mig som person utan om andra djur än människor och vilka rättigheter de har/bör ha i världen.

Håkan talade bland annat om moralisk stress, som innebär att en agerar på ett annat sätt än enligt sin etiska övertygelse. Att personer gör så kan ofta bero på grupptryck. (Själv har jag aldrig helt förstått det där med grupptryckets makt över människor, men jag inser att jag inte är helt genomsnittlig på den punkten. Jag försöker fortfarande förstå.)
Jag ser moralisk stress överallt i samhället. Det räcker med att titta på människor som ena stunden ondgör sig över människor som plågar hundar och katter och i nästa stund sätter tänderna i en hamburgare. De bryr sig uppenbart om djur, och vill inte att de ska lida. De vet också att hamburgare är gjorda av djur (kor, eller som nu på sista tiden: hästar), och vid en direkt fråga säger de ofta att de hoppas att inte de djuren har lidit onödigt mycket. Lyssna gärna på programmet Christer i p3, där filosofen Bengt Brülde "moraltestar" olika kända personer. De får alltid frågan om det är etiskt försvarbart att döda djur för mat och kläder, och svarar oftast något i stil med att det är okej att döda, men inte okej om djuren lider. Det ger mig hopp att människor inte vill att djur lider. Se bara på engagemanget omkring kattmördaren i Högsbo här i Göteborg. Tänk om alla skulle leva mer efter sina verkliga värderingar - vilken fantastisk värld vi skulle få!

(Det är inte alltid enkelt att vara vegan, men en stor fördel är att du minskar din moraliska stress avsevärt! Det skulle de allra flesta må bättre av, tror jag. Livet är besvärligt nog ändå utan att en bär runt på moraliska kvarnstenar runt halsen...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar