lördag 24 augusti 2013

Solig zucchinichutney

För ett par veckor sedan fick jag några fina, gula zucchinis från en kollega som har kolonilott (blir mer och mer sugen på att skaffa mig en sådan...!) Genast vidtog ett maniskt sökande efter annorlunda recept på zucchini. Jag brukar mest ha dem som utfyllnad i pastasåser, men denna fina grönsak förtjänar ett bättre öde. Jag gjorde alltså mitt livs första chutney. Detta hade jag i:

500 gram gul zucchini (grön funkar naturligtvis också, men då blir chutneyn inte så vackert gul)
1/2 gul lök
1 dl torkade aprikoser
2 msk hackad färsk ingefära
1 tsk hackad orange chili
2 hackade vitlöksklyftor
1 msk ättika
1 dl vatten
2.5 dl råsocker
1 tsk gurkmeja
1/2 tsk mortlade senapsfrön
 
Koka alltihop på svag värme i ca 3 timmar tills det inte är så mycket vätska kvar. Om du gillar stark mat kan du lägga till lite extra chili :) Du behöver inte stå bredvid grytan och röra i den hela tiden. Den sköter sig själv hur bra som helst bara plattan är på riktigt låg värme.

 
 
Här ser ni chutneyn på en macka med stekt tofu och plommontomater. Jag kan garantera att det var minst lika gott som det ser ut!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar