söndag 7 april 2013

Pannkaksprojektet, del 1

Jag har skaffat mig den utmärkta vanan att äta pannkakor till frukost varje söndag. Veganska, såklart!
Går det, kanske ni undrar? Jaaaaa!
Mitt pannkaksliv har blivit så fantastiskt omväxlande sedan jag vågade ta ett steg utanför den vanliga receptformeln (ägg, komjölk, vetemjöl och salt). Jag började med att följa veganska recept som jag hittade genom att googla, men oftast blev det inte bra om inte smeten fick stå en bra stund, helst över natten. Dessutom är jag inte så förtjust i att följa recept.
Den sista tiden har jag helt enkelt gjort pannkakor varje söndag,  men på lite olika sätt varje gång. Jag är inte ute efter att skapa det perfekta pannkaksreceptet, utan efter att utöka min pannkakskunskap och att göra äggfria pannkakor på så många olika sätt det bara går. Här kommer dagens recept. De blev jättegoda, och jag är fortfarande gött mätt två timmar senare - inte alls dumt!

Mättande och nästan nyttiga pannkakor

1,5 dl vetemjöl
0,5 dl sojamjöl
1 dl havregryn
1 mogen banan
1 paket fast tofu (200 gram)
4 dl sojamjölk
1 tsk bakpulver
Lite salt
Mjölkfritt margarin

Smula tofun så smått det går och mosa ihop med bananen. Tillsätt de torra ingredienserna och sojamjölken. Vispa med elvisp på hög effekt i några minuter. Smeten ska bli ganska tjock och inte helt slät.
Hetta upp en stekpanna på 5:an med margarin i, sänk sedan till fyran och grädda pannkakorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar